Trafikverket är en myndighet som har utvidgat sitt arbetsområde till att bedriva politisk propaganda för projekt som man tidigare varit negativa till.
Till exempel har man på sin hemsida fabricerat ”Elva myter om Västlänken”.
Jag kontaktade Trafikverket då de la ut dessa myter och frågade varifrån dessa ”myter” kom. Trots att jag följt Västlänksdebatten i två år nu har jag inte hört dessa myter.
Svaret blev ”Vi på Trafikverket har en skyldighet att hålla allmänheten informerad om vår verksamhet och att göra den information vi har tillgänglig på ett tydligt och begripligt sätt. Det gör vi bland annat genom vår webbsida, digitala och fysiska nyhetsbrev samt informationsträffar i form av öppna hus och utställningar. Vi lyfter inte myterna för att peka ut någon enskild debattör utan för att peka på områden inom vilka felaktigheter ofta förs fram.”
Trafikverket hittar alltså på att det finns myter för att sen försöka slå hål på dem.
Och ni som klickar på länken ser att de är skickliga. Det är glidande formuleringar, men också rena påhitt. Till exempel påstår man att alternativ tll Västlänken är utredda. Men man kan inte visa dessa utredningar. Varför? Jo, därför att alternativen inte har utretts utan de har förkastats direkt, utan närmare analys.
Men den senaste veckans avslöjanden från moderaternas trafikkommunalråd och GT/GP sätter fingret på några av de ”myter” Trafikverket ”motbevisat”. Till exempel:
”Sådana där projekt spränger alltid budgeten!”
Kommentar överflödig efter senaste veckans debatt i Göteborg. Även om anhängare till Västlänken försöker förneka kännedom om Västlänkens fördyringar så erkänner socialdemokraternas Johan Nyhus att flera projekt nu plockas bort från Västsvenska paketet pga att pengarna inte räcker.
”Hela staden kommer att grävas upp i 10 år!”
Ingen har väl påstått det heller. Men det är inga smågropar vi pratar om heller. För att förstå vidden av projektet så tvingas man bland annat bygga en tillfällig tunnel till Linnéplatsen bara för att få bort schaktmassor.
”De tänker riva Liseberg också!”
Ja, ingen har förstås påstått att HELA Liseberg skall rivas, men i dagens Göteborgs-Posten framgår att Lisebergshallen rivs, liksom huvudrestaurangen liksom de två tornen vid huvudentrén som stått sedan parken invigdes. Som sagt, HELA Liseberg rivs inte…
Jag tänker inte fortsätta längre. Läs gärna vad Trafikverket skriver och bedöm själv om de är trovärdiga.
Eller läs mina varningar om Västlänken.
Detta dokument på Yimby besvarar det du skriver ovan på ett mycket bra sätt:
http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397fd90088c4/2272/7e16be15-351d-11e4-87b7-00ff2ce68513.pdf