Observera att siffrorna nedan visar ökningar, Alla månader i år, förutom maj, har alltså trafiken ökat.
Frågan är nu:
Skall vi försöka göra något åt detta, eller skall vi låta Västsvenska paketet ligga kvar oförändrat och se fram emot 15 års kaos?
Mitt svar är: Agera!
Stoppa Västlänken. Satsa på alternativ som ger snabb effekt. Inta en mer försonlig ton mot bilister. Vi måste faktiskt ha folk som bor och jobbar där kollektivtrafiken inte kan byggas ut med rimliga pengar!
Hej Joakim!
Notera länk med analys:
http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397fd90088c4/2272/e0dc4aa1-320b-11e4-87b7-00ff2ce68513.pdf
Beräkningen där visar cirka 9 % inverkan av t-skatten under hösten 2013. Dina siffror visar nu att denna tycks minska med 5 %,.
Detta gör att vi landar på kanske 4-5% trafikminskning genom stationerna. ( Att jämföra med förväntade 15-20 % enl T-verket ).
Sen tycker jag att det är mer intressant med Infartsleder och Innerstad, och där är minskningen ännu mindre.
Det är nog ingen överdrift att påstå att systemet misslyckats med sitt viktigaste mål.