SOM-institutet (SOM står för Samhälle Opinion och Medier) har gjort en undersökning om västsvenskarnas trafikvanor (SOM-institutet 1534899_trafikvanor-och-attityder-2014). Undersökningen fick uppmärksamhet när den visade att en majoritet av invånarna i Göteborgsregionen är emot Västlänken.
Men undersökningen innehåller mycket annat intressant. Bland annat har man frågat människor hur de tar sig till jobbet/skolan. Om man räknar bort de som inte arbetar eller går i skolan så är det ca 4% som uppger att de åker tåg till jobbet/skolan. Tittar man bara på de kommuner som ligger längs en järnväg så är det lite fler som åker tåg. Runt 5% av boende längs Västra Stambanan (Gbg-Alingsås) och ca 7% på Västkustbanan (Gbg-Kungsbacka). I de kommuner där vi bedrivit pendeltågstrafik i många, många år med bekväma, moderna fordon når vi alltså inte ens en andel på 10% för pendeltågen.
Trots att trafiken är förstklassig väljer man bil (och i viss mån buss) i stället för tåg och i viss mån buss. Så varför åker inte Lerums (och Kungsbackaborna) mer pendeltåg? Svaret är inte direkt ”rocket science”. Antingen har man långt till närmaste station, eller så är det långt mellan målstationen och jobbet/arbetsplatsen. Krångligare är det inte. Jobbar man på Hisingen och bor i Lerum så åker man inte mer tåg om Västlänken byggs. De som bor i Kungsbacka och jobbar i city kommer antagligen att fortsätta åka tåg även om Västlänken gör resan långsammare. Men om man bor i Onsala och jobbar i Sisjön så åker man inte via Västlänken.
Innan man började plöja ner miljon, efter miljon i utredningar kring Västlänken så borde man ställt den grundläggande frågan till Lerums- och Kungsbackaborna:
Varför åker ni inte pendeltåg?